Jó hírrel szolgálnak egy friss kutatás eredményei azok számára, akik nem szeretnek vagy nincs idejük kondi terembe, aerobic órákra járni: napi három-négy alkalommal végzett egyperces aktív mozgás jelentős mértékben csökkenti például a szív-és érrendszeri betegségek és a hozzájuk kapcsolható korai halálozás kockázatát.

A Nature Medicine-ben megjelent tanulmányt a Sydney-i Egyetem Charles Perkins Központja készítette Ausztráliában.

A kutatás elsőként szolgáltat pontos információt az úgynevezett „erőteljes szakaszos életmódbeli fizikai tevékenységek” − mint például amikor buszhoz szaladunk, mindennapi ügyes-bajos dolgainkat intézzük sietősen, vagy épp gyermekünkkel játszunk − jótékony egészségügyi hatásairól.

A kutatók szerint napi három-négy ilyen jellegű aktivitás akár 40 százalékkal is csökkentheti a rákkal összefüggő halálozást, és akár 49 százalékkal is mérsékelheti a szív- és érrendszeri betegségek miatti halálozást.

“Tanulmányunk kimutatja, hogy a nagy intenzitású intervallumedzéshez hasonló előnyök érhetők el a mindennapi élet részeként végzett véletlenszerű tevékenységek intenzitásának növelésével” – mondta Emmanuel Stamatakis professzor.

“A napi tevékenységek intenzitásának növelése nem igényel időráfordítást, felkészülést vagy különleges készségeket. Egyszerűen csak fel kell gyorsítani a tempót séta közben, vagy egy kicsit több energiával végezni a házimunkát”- hangsúlyozta.

A kutatók csuklón viselt aktivitásmérő segítségével több, mint 25 ezer „nem sportoló” ember fizikai tevékenységét követték nyomon, és a hét éven keresztül gyűjtött adatok elemzésével készítették el a tanulmányt.

Forrás: Sydney-i Egyetem

Sydney Egyetem. “A napi feladatok során végzett egyperces mozgás meghosszabbíthatja az életet: az első kutatás, amely az erőteljes fizikai aktivitás előnyeit méri fel a mindennapi élet részeként.” ScienceDaily. ScienceDaily, 2022. december 8. <www.sciencedaily.com/releases/2022/12/221208114715.htm>.